Zo moet 't er in de 15e eeuw uit hebben gezien... - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Marcel Conté - WaarBenJij.nu Zo moet 't er in de 15e eeuw uit hebben gezien... - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Marcel Conté - WaarBenJij.nu

Zo moet 't er in de 15e eeuw uit hebben gezien...

Door: Marcel Conté

Blijf op de hoogte en volg Marcel

13 November 2012 | Guatemala, Antigua

Antigua. In een woord: onbeschrijflijk. Alsof je terug in de tijd bent (even de auto's en tuktuks weg denken), toen Antigua de belangrijkste stad van koloniaal Centraal Amerika was. Prachtige kleuren, straten met keien, koloniale huizen.

Het Parque Central is een oase van rust. Gelegen in het centrum van de stad, allemaal bankjes, veel groen. Recht voor je de Catedral de San José en daarnaast "el Palacio de los Capitanes Generales". Je vraagt je wel af waarom al die mensen daar zitten op maandag, maar de sfeer is heerlijk.

Terwijl Roy foto's van de kathedraal en het paleis maakte, keek ik rond en genoot van deze koloniale sfeer, af en toe onderbroken door Maya vrouwen die wat wilden verkopen. Met eentje ben ik zelfs op de foto gegaan, ik gaf haar daarna 5 Quetzal (50 eurocent) waar ze enorm glimlachend blij mee was.

Antigua is als een vierkant gebouwd, en alle straten komen uit op Parque Centraal. Je vindt je weg altijd gemakkelijk terug. Tijdens onze verkenningstocht zagen we oude Spaanse kerkjes (sommigen in restauratie), en kochten we twee erg leuke t-shirts. De mijne had als opdruk: "Guat-ever. Guatemala" en "Youspeakininglish" (maar dan in de Maya/Spaanse variant, erg grappig) voor Roy.

We eindigden deze mooie dag met een tochtje de heuvel op naar de "Cerro de la Cruz". Daar staat een groot kruis en heb je een prachtig uitzicht over de stad met op de achtergrond de "Volcán de Agua".

Antigua is een absolute aanrader. Sterker nog: hadden we dit geweten, dan hadden we een hotelletje daar geboekt in plaats van Guatemala City.

Nu slapen. De wekker gaat al om half vijf, om 5 uur worden we opgehaald en dan op naar...Tikal !!!!!