De niet-bestaande criminaliteit in Guatemala City - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Marcel Conté - WaarBenJij.nu De niet-bestaande criminaliteit in Guatemala City - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Marcel Conté - WaarBenJij.nu

De niet-bestaande criminaliteit in Guatemala City

Door: Marcel Conté

Blijf op de hoogte en volg Marcel

12 November 2012 | Guatemala, Guatemala-stad

De meeste reisgidsen, waaronder de gerenommeerde Lonely Planet, beschrijven Guatemala City als gevaarlijk en crimineel. OK, er loopt heel veel politie, er lopen militairen met mitrailleurs, en er wordt veel gebedeld, maar om nou te zeggen dat we ons onveilig voelden? Nou, nee!

Ik moet daar wel eerlijk bij vermelden dat we netjes op de gebaande paden zijn gebleven en vanavond even naar buiten zijn geweest naar het tankstation om wat water en bier te halen. Maar zelfs dan. Er lopen wat vage figuren op straat, die vriendelijk "buenas noches" zeggen, maar er rijdt veel politie rond. Het hotel is overigens goed beveiligd met een hek en security, dus misschien is het hier dan toch wel een beetje 'peligroso' maar we hebben er echt nog niets van gemerkt.

Vandaag de hoofdstad van Guatemala ontdekt. Het begon op de Plaza de la Constitución, waar men in 1821 de onafhankelijkheid van "de republiek Centraal Amerika" tekende. Later werden dat de onafhankelijke staten Guatemala, El Salvador, Costa Rica, Nicaragua, Honduras en Panama.

Het plein is prachtig. Rechts de grote Catedral de Santiago de Guatemala, links het Palacio de la Cultura. En het plein zelf is overbevolkt met Maya vrouwen die kleedjes, tassen en handicraft armbandjes verkopen, zingende christenen (mooie filmbeelden van gemaakt), en heel veel eten (van maiskolven, fruit, geroosterde worstjes, tot aan taartjes!). De sfeer is schitterend, iedereen zit, hangt, kijkt, loopt, relaxt. En dat alles in de buurt van de katherdraal en het paleis.

Daarna liepen we de 6a Avenida (6th avenue) op, de grootste winkelstraat van Guatemala City. Veel muzikanten, verkopers, en allerlei winkeltjes waar je het "adelante" (kom binnen) of "pase" (kom langs) veelvuldig hoorde. Tussendoor gestopt voor een heerlijke lunch, waar we aan de straat konden zitten en genoten van een mooi stuk live muziek.

Rond 13u begonnen we vreselijk in te kakken. Wat wil je na zo'n vlucht. Taxi teruggenomen (is gemiddeld 30 Q, dus 3 euro) en heerlijk tukkie gedaan in hotel. Werden rond 16u weer wakker, inmiddels was het goed warm buiten. We zijn weer terug naar de Plaza gegaan, het was nu nog drukker, niet alleen buiten, maar ook in de kerk: volle bak!

We eindigden deze mooie dag met een diner in een restaurant met "tipica Guatemalteca" eten en Gallo, het nationale bier van Guatemala. Daarna nog een tijdje beneden bij het hotel bij gepraat onder het genot van een biertje en Roy een sigaartje. En toen was het alweer 00:19 uur. We zijn inmiddels terug op de hotelkamer en het licht gaat zo lekker uit. Morgen naar Antigua, schijnt nog mooier dan "Guate" te zijn, nog kolonialer, en nog echter! Tot nu toe is Guatemala erg indrukwekkend, de mensen zijn vriendelijk, het eten is goed, en de sfeer is uiterst relaxt. Tipico Latinoamericano! Buenas noches!

• 12 November 2012 - 21:35

Maddie:

Leuk verslag Mars, heb nu al zin om het vliegtuig naar Guatemala te pakken! :-)
    Veel plezier en geniet van het lekkere weer.. hier mag je je sjaal wel driekeer om je hals draaien..

Dikke beso amigo, y hasta muy pronto en Holanda!
    Maddie

• 13 November 2012 - 01:09

Kurt:

Sash! all around (Adalante!). Klinkt allemaal nog veel leuker dan waar ik mee bezig ben, ha ha. En jij kan er als geen ander van genieten... Verdiend man. Groetjes aan jaula de pájaro! En kom maar op met die video edit. Mooie aanleiding om een avondje te monteren? Jij een stukje verder met je productie en ik weer wat wijzer :) Gaan we doen wat mij betreft. Groetjes Kurt.

• 14 November 2012 - 17:46

Margot:

Zo te zien zijn ze hier erg gelovig met Jezus Christus op de stadsbus! Mooie plaatjes weer. Geniet er maar weer van, broertje!
    x

• 15 November 2012 - 02:04

Marcel Conté:

@Maddie: kan het je aanraden, vooral Tikal. Wauw!
    @Kurt: goed plan!!!! Gaan we doen, ik begin alvast en dan maken we 'm samen af....gaaf dat je zo meeleest!
    @Margot: ja, grappig he. En dan hangt er zo'n mannetje uit de bus en gilt waar de bus heen gaat. Doet me aan "Kota Kota Kota" denken in Indonesië ;-)