"Your city. Your number. 311!" - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Marcel Conté - WaarBenJij.nu "Your city. Your number. 311!" - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Marcel Conté - WaarBenJij.nu

"Your city. Your number. 311!"

Door: Marcel Conté

Blijf op de hoogte en volg Marcel

08 November 2012 | Verenigde Staten, New York

Gisteren hadden we al in verschillende taxi's gehoord en op billboards gezien dat het vandaag een slechte dag zou worden. Geen Sandy II, maar wel wind, sneeuw en kou. En dat klopte uiteindelijk nogal. Vanochtend viel het nog prima mee. Eerst heerlijk uitgeslapen, moet kunnen! Daarna naar Grand Central Station geweest. Prachtig. Al die mensen, en ondanks dat nog niet alle treinen reden, toch enorm veel drukte op het station! Lekker Amerikaans ontbeten met bagels en croissants, en toen daarna weer terug naar het hotel, waar ik me omkleedde en me voorbereidde op het bezoek aan het New Yorkse callcenter 311.

Het was inmiddels al een stuk kouder. En alleen in pak gekleed (wel sjaal om en handschoenen aan), stond ik buiten toch wel even te blauwbekken voordat er een taxi kwam. Martijn bleef lekker op de hotelkamer. De taxichauffeur was geboren in Lagos, Nigeria, had een tijd in Londen gewoond en was nu aan het bijklussen voor zijn saxofoon studie aan Julliard (conservatorium). We hadden een mooi gesprek, o.a. over voetbal. Volgens hem ging het niet lang meer duren voordat een Afrikaans land de WK ging winnen. Natuurlijk had hij genoten van Holland tijdens het WK in Zuid-Afrika. Ik was het alweer vergeten...

We stopten op 59 Maiden Lane, vlakbij Wall Street en in het financiële hart van Manhattan. Het nieuwe WTC gebouw staat hier vlakbij. Ik moest naar de 14e verdieping, waar ik me bij de security meldde. Werd zeer hartelijk ontvangen. Het begon dus al goed. Even later kwamen Michelle, Kristina en John aanlopen. Met hen zou ik het interview doen en een tour krijgen door het callcenter. Nogmaals een zeer hartelijke ontvangst. Wat gebabbeld over het slechte weer en de sneeuw, en toen kreeg ik een presentatie te zien. Al redelijk indrukwekkend: sinds middernacht tot aan het moment dat ik er was (14:00 uur), al ruim 90.000 telefoontjes! En dat gingen er nog veel meer worden, gezien het slechte weer wat er aan ging komen...

Daarna maakten we een rondje callcenter. Maar liefst 5 zalen met zo'n - schat ik - 750 "call takers", en per 10 agents twee supervisors en daarboven weer twee managers. Bijzonder indrukwekkend. Ook mooi was de display waar we zagen dat het servicelevel slechts 5% was, dit moest naar 80%. Reden was dat 311 er tijdens Sandy uit had gelegen en er dus nu veel telefoontjes binnenkwamen over de nieuwe storm die er aan kwam. Michelle vertelde dat er nu al moest worden bijgeschakeld, en ze dus allerlei "second agents" standby hadden. Daarna naar de trainingsruimte. Elke call taker krijgt 4 weken fulltime training voordat hij/zij de telefoon op mag nemen. Ongelooflijk.

We hebben ook over andere kanalen gepraat: website, twitter, facebook en "texting" (sms'en). Ze doen wel echt heel veel, van allerlei informatie, zelfs over taxi's kun je klagen (of als je iets in de taxi hebt laten liggen, moet je wel je bonnetje nog hebben, dan kunnen zij de taxi "tracken"). Het concept van één telefoonnummer voor de hele stad New York (ca 12 miljoen inwoners) werkt nog steeds. Sterker nog: ze krijgen steeds meer telefoontjes. Mooi was ook te zien dat ze klantgegevens direct kunnen opvragen en daarbij nauw samen werken met Social Services, 911 en de TLC (Taxi Limousine Service).

Opvallend was dat ze er nieuwe klanten bij hebben gekregen, dus klanten die de social media of het internet kanaal gebruiken, maar hun "vaste klanten" hebben vastgehouden; je ziet dus geen switch van telefonie naar web en social media kanaal.

Om 16u stond ik weer buiten het pand. Ik kon nog stiekem naar de nadere kant van de gang lopen en wat filmbeelden maken, helaas niet van het callcenter zelf, dat mocht ook niet. Wel jammer, maar je kunt niet alles hebben.

Inmiddels was het venijnig aan het sneeuwen en echt erg koud. Gelukkig kon ik redelijk snel weer een taxi krijgen. Vol van indrukken zat ik achterin de taxi terwijl het pand (23 verdiepingen hoog) van 311 langzaam uit mijn zicht verdween....

Vandaag de laatste avond. We hebben nog geprobeerd naar het Guggenheim Museum te gaan, maar het verkeer stond vast. Uiteindelijk bij de McDonalds gegeten op Times Square, nog even langs de Apple Store voor Martijn, en daarna lekkere hapjes en drankjes gehaald op de hotelkamer. Martijn draait nog een laatste nummer, het bier is op, we gaan slapen. Morgen vroeg de wekker, ik zal zachtjes doen om mijn kamergenoot niet te wekken. En dan naar John F. Kennedy Airport, voor mijn vlucht naar Los Angeles, waar het in elk geval beter weer is. Cheerio!

  • 08 November 2012 - 08:34

    Jannie:

    Het 1e deel zit er op en wat heb je al niet beleefd. Restanten van de storm en nu sneeuw. Ook nog ff de verkiezingen meegemaakt en heeeel veel gezien.
    Het is heel leuk om je te volgen en de foto's te bekijken. Veel plezier verder.

  • 09 November 2012 - 07:24

    Marcel Conté:

    @Jannie: erg leuk hoe je me volgt en hoe je meeleeft! Morgen weer een verslagje, maar zal pas morgenavond worden, dus voor jullie overmorgen ;-) Groetjes van Roy en Christine en kids, het is leuk hier weer te zijn!

  • 10 November 2012 - 09:31

    Margot:

    Gelukkig had je een warme jas bij je zie ik op je foto. Alleen met colbertje lijkt me inderdaad erg koud! Gaaf hoor dat je nu weet hoe zij te werk gaan. Mooi gebouw/hal..
    x

  • 10 November 2012 - 21:53

    Marcel Conté:

    @Margot: ja, dat is het Grand Central Station. Echt heel gaaf, kende het al van films, maar erg indrukwekkend in het echt! Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marcel

Actief sinds 21 Maart 2012
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 52158

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2017 - 14 November 2017

ROADTRIP Texas, New Mexico, Arizona, California!

12 Maart 2014 - 22 Maart 2014

Mazcleta, Castillos en Paella....Valencia 2014 !

09 September 2013 - 19 September 2013

The "Deep South" Music Trip

04 November 2012 - 17 November 2012

USA & Guatemala 2012

24 Maart 2012 - 08 April 2012

Back to the rootz!

Landen bezocht: