Valencia op de fiets! - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Marcel Conté - WaarBenJij.nu Valencia op de fiets! - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Marcel Conté - WaarBenJij.nu

Valencia op de fiets!

Door: Marcel Conté

Blijf op de hoogte en volg Marcel

21 Maart 2014 | Spanje, Valencia

Toen we vanmiddag (we waren wat traag vandaag, beetje bijkomen, beetje uitslapen en rusten) naar buiten liepen, hadden we toch een wat gek gevoel. Zoals Una zei : "het is net of het een droom was. Alles is weg." En dat klopt, de ninots zijn er niet meer, de verlichting werd weggehaald. En gisterennacht hoorden en zagen we hoe de as letterlijk werd weggeschept. Of het nooit gebeurd is.

We liepen naar het centrum, en belandden in de McDonald's. Die hadden we nog niet gehad. Het smaakte vreemd vertrouwd, daar in dat mooie Valencia. Buiten was het iets minder warm, maar nog steeds aangenaam. Una en Kurt gingen shoppen in de DeSigual, Yuri en ik nog op zoek naar wat souvenirs.

We ontmoetten elkaar na een uur bij het fietsverhuur bedrijf. Kurt sprak Frans met de eigenaar. En na een paar minuten reden we als vier musketiers op onze stalen rossen door de stad Valencia. Dat is echt geweldig. Fietspaden op de stoep, en als er geen fietspad is, gewoon de stoep op. Wel oppassen voor het verkeer. We brachten onze souvenirtjes en kleding thuis, en na een korte 'pitstop' gingen we weer Valencia in. Op de fiets. Langs het centrum, vrij snel naar het Turia Park. Het blijft een gek idee, dat je nu in een rivierbedding fietst. De drie fietsten voorop, zij kenden de weg. Ik filmde af en toe wat, Kurt ook, zodat we verschillende perspectieven hebben straks. Leuk man!

We kwamen in het moderne gedeelte, 'de Stad van Kunst en Wetenschap'. Op wikipedia lees ik het volgende:

"De Ciutat de les Arts i les Ciències (Valenciaans) of Ciudad de las Artes y las Ciencias (Spaans) (de Stad van Kunst en Wetenschap) is een cultureel-wetenschappelijk complex in de Spaanse stad Valencia. Het complex ligt in de Jardín del Turia, de droge rivierbedding van de omgelegde rivier de Turia. De gebouwen werden buiten L'Oceanogràfic, dat getekend werd door Félix Candela, ontworpen door de Valenciaanse architect Santiago Calatrava en zijn een voorbeeld van moderne architectuur.
De bouw begon in juli 1996. Het complex werd ingewijd op 16 april 1998 met de opening van de L'Hemisfèric. Palau de les Arts Reina Sofía was in 2005 klaar en het voorlopig laatste gebouw L'Àgora, werd in 2009 officieel geopend met de Valencia Open 500."

We zagen prachtige gebouwen zoals L'Hemisfèric (met IMAX bioscoop en planetarium). Mooi verlicht, in dat prachtige gelige Valenciaanse licht. Heerlijk het park doorgefietst, de brug over, naar de wijk waar Una en Kurt vijf jaar geleden logeerden toen ze voor het eerst hier waren. In het winkelcentrum tegenover hun oude hotel hebben we heerlijk gesmikkeld in Amerikaans restaurant Hollywood, spareribs moesten even terug omdat ze niet warm genoeg waren, maar dat mocht de pret niet drukken. Veel te laat gegeten, 23:15 uur, maar ach, zo gaat 't.

Daarna op de fiets terug, en dat ging razendsnel en heerlijk. Fietsje gestald, die moet je hier aan speciale beugels stallen en mag je niet zomaar op straat zetten. En nu weer thuis. Morgen vroeg op (appartementcheck en teruggave borg), dus ik hou het voor gezien.

Onze laatste dag in Valencia morgen. We gaan een mooi stuk fietsen, naar het strand, naar het Turia park, de Stad van Kunst en Wetenschap (nu bij daglicht), de Serrano Torens...het wordt een mooie dag.

Buenas noches, of zoals ze hier zeggen: Bona Nit!

• 21 Maart 2014 - 07:55

Lisan:

Valencia lijkt me heel mooi! Loop achter dus snel je andere blogs lezen!