De laatste dag in Guatemala... - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Marcel Conté - WaarBenJij.nu De laatste dag in Guatemala... - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Marcel Conté - WaarBenJij.nu

De laatste dag in Guatemala...

Door: Marcel Conté

Blijf op de hoogte en volg Marcel

15 November 2012 | Guatemala, Guatemala-stad

Onze laatste dag in Guatemala begint goed. Heerlijk uitgeslapen tot acht uur (een verademing na de half vijf van gisteren) en lekker ontbeten beneden in het hotel. Vandaag scrumbled eggs, witte kaas en "frijoles" (bonenpuree) met nacho chips. Grappig, een Mexicaans ontbijt! Ik liet de frijoles even voor wat ze waren, Roy waagde zich er wel aan en dat is gelukkig tot nu toe goed gegaan. Zometeen lekker uit eten na een wederom uitstekende dag!

Afijn, na het ontbijt even naar het thuisfront gebeld. Fijn om mijn vriendinnetje even aan de lijn te hebben. Ook fijn om mams te spreken. Roy ook nog even naar huis gebeld en toen gingen we op naar het "Museo de Ferrocarriles de Guatemala". Juist. Het spoorwegmuseum. Zo'n 25 jaar later delen Roy en ik nog steeds dezelfde interesse in treinen.

Voor de zeer exclusieve prijs van 2 Quetzales (ketsers, ja Roy!) mogen wij het walhalla van de Guatemalteekse spoorwegen betreden. Een Aziatisch uitziend meisje heet ons glimlachend welkom, en een zeer vriendelijke jongeman geeft ons wat uitleg over de treinen in Guatemala. Helaas rijden er sinds 2004 geen treinen meer, maar de regering heeft het streven om volgend jaar weer een express te laten rijden. Het zal ons benieuwen!

De fotocamera van Roy en mijn videocamera maken overuren in het museum. Prachtig, je mag ook een aantal wagons in. Sommige treinen zijn ook echt oud (1897 zag ik op een van de locomotieven staan), schitterend!

Vanuit het museum eerst gegeten bij de Pollo Campero, wat zoiets betekent als de "kamperende kip" (maar dat is letterlijk vertaald, waarschijnlijk betekent het in Guatemala iets anders, iets zoals "de kip van het land" of zo). Vervolgens door naar het museum de Música, maar dat bestaat niet meer (en dat terwijl de Lonely Planet die we bij ons hebben uit 2010 dateert).

Maar dat mag de pret niet drukken. Inmiddels is het lekker warm en lopen we via de 6a Avenida (de grote winkelstraat waar we eerder waren) naar wat de reisgids zegt "een autovrije en pittoreske winkelstraat voor voetgangers"). Maak daar straatje van, en schrijf er ook even bij dat er 3 winkels open waren (waar we dan maar water kopen, je moet toch wat).

Uiteindelijk belanden we in een erg leuk winkelcentrum, waar we een paar geweldige locale CD's scoren. De medewerker beveelt ons de locale zangeres Gaby Moreno aan. Even luisteren, en na 2 liedjes zijn we al verkocht. We krijgen een CD met het nationale volkslied mee, niet om af te spelen, maar als decoratie. Errug leuk. Markant detail: de winkel verkoopt ook nog casettebandjes! Kent u die nog...nog...nog????

Ondanks dat we onze benen nog voelen na de tocht door Tikal van gisteren, lukt het ons het hotel te bereiken. Daar zitten we nu even heerlijk bij te komen op de kamer, alvorens een goed hapje te eten. Daar mag een lekkere Gallo natuurlijk niet bij ontbreken.

Guatemala was een prachtige ervaring. De nachtvlucht vanaf LA, de stad met al haar taxi's, "chicken" bussen en files, het grote plein bij het Parque Central op zondag, de koloniale pracht van Antigua, en natuurlijk de majesteuze mystiek van Tikal.

"Guate": muchas gracias por su hospitalidad! Wie weet tot ziens, al zal dat vast nog wel even duren...