Ontzag en respect.... - Reisverslag uit Tikal, Guatemala van Marcel Conté - WaarBenJij.nu Ontzag en respect.... - Reisverslag uit Tikal, Guatemala van Marcel Conté - WaarBenJij.nu

Ontzag en respect....

Door: Marcel Conté

Blijf op de hoogte en volg Marcel

14 November 2012 | Guatemala, Tikal

Hotel Villa Española, Calle 2, Zona 9, 4:30 uur 's ochtends. De wekker gaat. Au. Gelukkig hadden we alles de avond ervoor klaar gezet, dus we kunnen snel weg. Snelle douche gepakt, camera's mee, en op naar Tikal.

De chauffeur is op tijd en wacht ons om 5u exact beneden op in het hotel. Eerst halen we nog iemand anders op (later bleek dit een zeer aardige heer uit Cartagena, Colombia te zijn) en dan door naar het vliegtuig waar het propellervliegtuig van de TAG (Transportes Aereos Guatelmatecos) ons al op staat te wachten. Een vlucht van 45 minuten, met één stewardess. Nadat ze ons heeft toegesproken komt ze met drankjes en een klein ontbijtje langs. Als ze het afval weer ophaalt zet het vliegtuig al de landing in. Het luchthaventje waar we landen heet officieel Flores International Airport. Er komen dagelijks vluchten uit Belize, El Salvador en Mexico aan. Je vliegt eerst over het stadje Santa Helena, en één verbindingsweggetje over een groot meer gaat door naar het eilandje/stadje Flores. Helaas hebben we dit niet kunnen bekijken, want op Flores staan ze al klaar om ons verder te vervoeren met een klein tourbusje.

Naar Tikal is het dan nog een uurtje rijden, met onderweg twee stops. Eentje bij het meer zelf, waar je mooie foto's kunt maken, en eentje bij een toeristisch zaakje waar we ook koffie kunnen drinken. Inmiddels beginnen we een beetje wakker te worden. In de bus doen we toch maar even onze ogen dicht. Roy raakt in gesprek met een Amerikaans meisje uit Arkansas (schitterend hoe ze dat "southern accent" na kan doen!), die ook nog Spaans en Duits blijkt te spreken. Leuke gesprekken over Nederland, de VS en Latijns-Amerika. Dan rijdt de bus het Parque Nacional in. Nog een klein stukje door en dan mogen we eruit. Eerst krijgen we een maquette van het hele park te zien, dat is ongelooflijk groot, red je niet eens in een dag! Wij krijgen een "hoogtepunt" tour van ca. 4 uur, waar we de belangrijkste pyramides en "plazas" (pleinen) gaan zien. Eerst nog een stop langs een krokodil. Nooit begrepen dat dat op zijn Spaans "cocodrilo"is. Hij lijkt net, maar is het zeker niet. Voorzichtig rol ik een steentje naar beneden en hij beweegt!!! Roy staat al klaar met zijn camera...

Dan begint de tour. Deze leidt ons door de jungle langs nu al indrukwekkende pyramides en kleine nederzettingen. Ook zien we "el mundo perdido" (the lost world), waar nog echt oude Maya gebouwen staan, daterend vanaf ca. 800 BC. Een tempel van "slechts 53 meter" mogen we op, maar dat is toch al aardig hoog (zeker de klim naar beneden, niet fijn als je hoogtevrees hebt). In de verte zie je de "Tempel van de Tweekoppige Slang" (templo de la Serpiente Bicéfala), ook wel Tempo IV genoemd. Deze kunnen we straks beklimmen, waar we ons lunchticket boven kunnen verdienen, zo grapt onze gids Erdo.

Het is klef, zoals het in de jungle is. Gelukkig is het niet té warm, maar we zweten ons nu al kapot....en dan kom je bij Templo IV. Ze hebben trappen gemaakt, dat maakt het stukken makkelijker. En als je dan boven staat: wauw! Uitzicht over de jungle, in de verte het gebrul van de "howler monkey", en toppen van andere Pyramides die boven de bladeren uitsteken.

Maar het mooiste komt nog. De "plaza mayor", het grote centrale plein, met aan weerszijden twee enorme Pyramides. De "Templo del Gran Jaguar" is het meest bekend van foto's, maar het doet iets met je als je daar staat. We hebben een foto met de zelfontspanner gemaakt, waar je ziet hoe groot die tempel eigenlijk is. Hier gebeurde het rond 732, toen deze tempel werd gebouwd. Hier vonden de astronomische ceremonies plaatst, speelden ze hun voetbalspel en keken ze vanuit de top uit over hun stad en de omliggende steden in de buurt. Helaas kun je er niet op, te gevaarlijk, maar het is zeer, zeer indrukwekkend. Aan de zijkant zijn muurtjes waar je op kunt zitten, bijna als een soort tribune. Dit wordt ook wel de "Acropolis" genoemd.

Je stelt je voor hoe dan beneden de Maya's rondliepen op weg naar de heilige ceremonie, gewijd aan de Jaguar (het hoogste dier in de Maya wereld). Terwijl Roy rondloopt en prachtige foto's maakt, zit ik daar en kijk vol ontzag en respect om me heen. Rechts de "Templo de las Máscaras" (tempel van de maskers), links de Templo del Gran Jaguar. Deze staan tegenover elkaar. Beneden zit een familie van Mayavrouwen en kindjes (in hun traditionele kleding) op het gras. Dit is onbeschrijfelijk. Hiervoor zijn we naar Guatemala gekomen!!

• 14 November 2012 - 17:33

Margot:

Je hebt een bijzondere dag meegemaakt! Fijn dat je met eigen ogen de overblijfselen van die oude cultuur kunt zien, en met je fantasie erbij beleef je het echt helemaal. Mooi! Alvast goede vlucht morgen.
    Liefs, Margot

• 14 November 2012 - 21:28

Jannie:

Wat een mooi en ontroerend verhaal. Volgens mij beleef je de vakantie van je leven.

• 15 November 2012 - 02:06

Marcel Conté:

@Jannie: dank je voor je lieve reactie! Ik heb het geschreven zoals ik het voelde. En het klopt helemaal, het is geweldig. Genieten!
    @Margot: Klopt helemaal, zit nog na te genieten, vooral dat moment dat we die enorme pyramide zagen. Increíble!!!!!!