En 2000 Quetzales (ketsers) rijker.... - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Marcel Conté - WaarBenJij.nu En 2000 Quetzales (ketsers) rijker.... - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Marcel Conté - WaarBenJij.nu

En 2000 Quetzales (ketsers) rijker....

Door: Marcel Conté

Blijf op de hoogte en volg Marcel

11 November 2012 | Guatemala, Guatemala-stad

We zijn er. Guatemala! Centraal Amerika! Een primeur, want zuidelijker ben ik nog nooit in Latijns-Amerika geweest. Ben nu al onder de indruk!

Het hotel, Hotel Villa Española, is zeer vriendelijk en leuk gelegen. We hebben net lekker ontbeten, en komen even bij. En er is wifi in het hotel!

Christine en de meisjes hadden ons gisterenavond weggebracht, onderweg genoten van de zangkunsten van beide dames (vooral het nieuwe liedje van Taylor Swift is populair) en daarvoor heerlijk Thais gegeten. Het was koud bij LAX Airport, dus gauw naar binnen na innige knuffels van papa met zijn vrouwen.

Bij de gate zagen we verschillende "mariachis" met die grappige cowboyhoeden met opgevouwen zijflappen. Delta Airlines 457 was vertraagd en vertrok pas om 00:50 uur.

De vlucht was zwaar. Het is maar 4 uur vliegen en slapen doe je dan al bijna niet. Maar nu al helemaal niet: te weinig beenruimte, krappe stoelen, en net te weinig tijd om je ogen dicht te doen. Denk dat ik anderhalf uur heb geslapen, max. Maar dat mocht de pret niet drukken, we kwamen via Centraal Mexico binnen, vlogen over vulkanen, hoogvlaktes en bergen, en dan is daar Guatemala City. Ook wel Ciudad de Guatemala of "Guate" genoemd.

De douane was bijzonder hartelijk. Mocht zelfs het "Welcome to Guatemala" bord filmen! Daarna geld gewisseld. De nationale munteenheid is de Quetzal. (Spreek uit: Ketzal, of zoals Roy zegt "ketser". ). 100 Quetzales is ongeveer 10 euro. De taxirit kostte 60 Quetzales en het ontbijt 40 Quetzales per persoon. Vanaf morgen is dit inclusief, omdat we dan hebben overnacht.

Roy doet inmiddels een tukje. Hij heeft minder geslapen dan ik volgens mij. Misschien dat ik ook nog even oogjes dicht doe, maar niet te lang. Vandaag gaan we Guate verkennen. De hoofdstad en een van de mooiste oud-koloniale steden van Centraal Amerika, zo schijnt het. Vamos a ver....