Ubud: van kunst- tot commercieel centrum.... - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Marcel Conté - WaarBenJij.nu Ubud: van kunst- tot commercieel centrum.... - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Marcel Conté - WaarBenJij.nu

Ubud: van kunst- tot commercieel centrum....

Door: Marcel Conté

Blijf op de hoogte en volg Marcel

05 April 2012 | Indonesië, Ubud

Vandaag ging de reis naar Ubud. Lekker ontbeten (en nu al klef warm, het went maar niet...), en taxi besteld. Prijs afgesproken, 100.000 rupiah (ca 9 euro) voor bijna 45 minuten rijden. Kost niks!
Onderweg stopten we. Een krantenverkoper kwam naar ons toe. "Where you from?" "Belanda". Kwam hij met een Telegraaf aan. Leuk, dachten we. Dus 70.000 rupiah (zes euro). Bleek datum te zijn weggehaald, en het een krant met nieuwjaarskortingen (!) te zijn. Oeps. Lekker genaaid dus!
Ubud was ooit een kunstenaarsdorp, bekend vanwege de houtsnijkunst, batikkunst, en weefkunst. Helaas is het toerisme hier doorgedrongen en is het niet meer wat het ooit geweest moest zijn. Maar dat mocht de pret niet drukken.
We begonnen in het monkey forest, waar zeer veel makaken (schijnt een kolonie van ca. 250 te zijn) rondliepen. Bij de ingang kon je bananen kopen, maar uitkijken geblazen. Ze zijn zo brutaal dat ze de banaan gewoon bijna uit je hand rukken. Oppassen dus....wel geweldig was een watergevecht tussen verschillende aapjes, ooit een aap zien zwemmen? Ze kunnen het echt!
En toen Ubud. Veel leuke souvenirwinkeltjes, veel kitscherige winkeltjes en een soort Zwarte Markt (waar ik nog leuk contact had met een stel Aussies, je ziet ze veel hier op Bali). Margot leuke jurkjes en tassen, ik leuke CD's gescoord en uiteindelijk lekker geluncht in een wat later een "Inn" bleek te zijn. Nu net terug, even bijkomen en straks gaan we lekker eten hier om de hoek.
Ik mis het reizen met de groep een beetje, maar aan de andere kant is het wel relaxt om zelf een beetje je eigen tempo te bepalen.
Vandaag namen we afscheid van twee leuke stellen uit Soest (die morgen terugvliegen), maar gelukkig is er e-mail en Facebook (en kom ik voor mijn werk nog wel eens ergens).
We schijnen naar een biologisch restaurant te gaan, ben benieuwd ;-)

groeten uit Bali!

• 06 April 2012 - 19:41

Lineke:

Moet wel lachen om zo'n krantenverhaal.'t Is natuurlijk niet netjes, maar wel slim. Die verkoper heeft in één klap een dagloon binnen.
    In de ogen van veel indonesiers zijn westerlingen stinkend rijk. Alleen al het feit dat je je een vliegreis kunt veroorloven..............
    En het is toch ook zo: vergeleken met veel mensen op deze wereld zijn wij heel rijk (tenminste: wat materieel bezit betreft).
    Jullie laatste dag in Indonesië komt er aan (is in feite al begonnen daar, 't is hier nu 21.45 uur vrijdagavond).
    Heel veel plezier met de olifanten!
    Selamat jalan as zondag.

• 06 April 2012 - 20:11

Marielle:

He Marcel, bedankt voor alle reisverslagen, leuk om mee te lezen. In combinatie met van Dis en heel veel toko halen (hoe zou dat nou komen) heuse Indonesische weken hier. Geniet van de laatste dagen warmte - hier gaat het sneeuwen - en goede reis terug!