trein naar Jogja, Borobudur, Prambanan, Ramayana - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Marcel Conté - WaarBenJij.nu trein naar Jogja, Borobudur, Prambanan, Ramayana - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Marcel Conté - WaarBenJij.nu

trein naar Jogja, Borobudur, Prambanan, Ramayana

Door: Marcel Conté

Blijf op de hoogte en volg Marcel

31 Maart 2012 | Indonesië, Jogjakarta

Met recht een van de mooiste treinreizen die ik ooit heb gemaakt: van Bandung naar Jogjakarta. De trein rijdt van Jakarta naar Surabaya, wij stapten in Bandung in. Wake up call 5u, vertrek bus 6u vanuit hotel, vertrek 7u vanuit Bandung. Oef. Onderweg prachtige landschappen, het Indië zoals het er toen al uit moet hebben gezien, schitterend. De trein was erg luxe, als je naar het toilet gaat, komt er daarna direct een mannetje dat schoonmaakt. Er was koffie en thee, en we hadden een lunchbox mee van de reisorganisatie. Enige stress was er wel, want ik kon de videocamera niet meer vinden. Later zou blijken dat ik deze doodgewoon in de koffer had ingepakt.Onze bus was namelijk al 's avonds naar Jogjakarta gereden met de koffers. Dus helaas geen filmbeelden van de reis, maar wel prachtige foto's.

"Jogja", zoals ze Jogjakarta noemen, is een wat kleinere universiteitsstad, en vooral bekend omdat zowel de Borobudur (boeddhistisch) als de Prambanan (hindoeïstisch) redelijk in de buurt liggen. Het hotel, Jogjakarta Plaza, was grandioos, een van de beste hotels tot nu toe. Superservice, mooie sfeer! Nadat we goed waren bijgekomen, genoten van een zeer uitgebreid ontbijt. Voor elk wat wils, zelfs traditional Indonesian dishes, maar daar moest mijn nuchtere maag toch even wat minder van hebben.

En dan sta je ineens oog in oog met de Borobudur. De lokale gids, die echt zeer aardig Nederlands sprak (en veel leuke grappen maakte), legde uit hoe het allemaal werkte. Het is een van de grootste boeddistische tempelcomplexen ter wereld. En het is inderdaad ongelooflijk indrukwekkend. Na Chichen Itza in Mexico had ik niet gedacht dit gevoel weer te hebben, maar hier was het. Onze reisgroep was zichtbaar onder de indruk.

Die avond bezochten we Ramayana, een hindoeïstisch epos, uitgevoerd door een professioneel Javaanse dansgroep. Fantastisch. Diegene die de Garuda (de vogel) speelde, was de dag erop onze gids bij de Prambanan (vlakbij de Borobodur gelegen), een groot hindoeïstisch tempelcomplex. Ook nu weer werden we overweldigd door de indrukken, mooi te zien hoe de twee culturen hier vlak bij elkaar samen kwamen!

Later namen we wat lekkers te eten in het hotel. Ik ging voor de Balinese ribs. Daar zat een saus bij die, zoals ik later hoorde, de echte zeer hete groene pepertjes bevatte. En dat zou niet helemaal lekker aflopen....

• 31 Maart 2012 - 14:55

Lineke:

Haha, peper in je ................?
    Zijn jullie ook nog in de kraton geweest?
    Ja, die indonesische ontbijtjes.
    Cliff en Roland waagden zich wel aan de nasi goreng 's morgens vroeg, maar de meiden en ik hielden het bij "continental".
    Vind het echt leuk dat jullie zo genieten, blijf dat vooral doen!
    Sampai jumpa!

• 31 Maart 2012 - 23:29

Chantal:

Wow,als het Chichen Itza evenaart moet het echt geweldig zijn!! Wat een wereldervaring. Je verslagen zijn erg leuk om te lezen; wat mooi dat jullie dit samen zo mogen beleven. Geniet er nog maar flink van!
    Veel liefs,
    Chan

• 04 April 2012 - 03:45

Marcel Conté:

@Lineke: ik hou het maar bij continental, heb een keer bubur ayam genomen, was wel lekker trouwens! Kraton was ook erg mooi, de rit erheen met beca's (lekker toeristisch maar wel leuk)!

@Chantal: we genieten er enorm van, en er is zoveel te zien/te beleven. Wauw...wat een land!!! Trots dat mijn rootz hier liggen. Heb geloof ik 20 uur aan filmmateriaal, dus dat wordt een uitdaging daar een compacte film van te maken... ;-)

liefs Marcel