Bogor, Bandung en de Angklung...!!! - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Marcel Conté - WaarBenJij.nu Bogor, Bandung en de Angklung...!!! - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Marcel Conté - WaarBenJij.nu

Bogor, Bandung en de Angklung...!!!

Door: Marcel Conté

Blijf op de hoogte en volg Marcel

28 Maart 2012 | Indonesië, Bandung

Het echte Indië, zoals ik me dat uit de verhalen van vroeger voorstelde, heb ik even gevoeld in dat rommelige straatje vlakbij waar mijn vader gewoond moet hebben. Maar het mooiste zou nog gaan komen.

Na een korte stop bij de oude haven (uit de VOC-tijd), waar we lokale vruchten proefden bij een stalletje en een zeer vriendelijke verkoper ons van alles aanprees (zie mijn foto op facebook), reden we Jakarta uit, in zuidelijke richting naar de studentenstad Bogor. En dan zie je dat Jakarta zich kan meten aan skylines als Hong Kong, Singapore en Tokyo. Ik heb een filmbeeld van echt alleen maar skyscrapers wat de horizon strekt. Ongelooflijk.

Links vanaf de snelweg was de haven Tanjung Priok te zien. Dit is de nieuwe haven van Jakarta, en tevens de plek waar mijn vader zich met zijn familie inscheepte op de MS Johan van Oldebarnevelt richting Amsterdam in 1955. Helaas is die plek niet meer wat het was, het is nu een moderne haven geworden, de allure van toen is niet meer.

Door naar Bogor, tot eind 1949 Buitenzorg geheten. Hier kregen we een prachtige rondleiding door de botanische tuin. Palmbomen, bananenbomen, rubberbomen, varens, noem het maar op. Onze Nederlands/Engels/Indisch sprekende gids was geweldig. Prachtige verhalen met veel humor. Zo "there's a boom uit Cuba, ja? We call it Fidel Castro boom, ja? Mooi, ja?" Schitterend. En met zo veel passie en enthousiasme, dat je spontaan botanicus wilt worden!

De reis vervolgde naar Bandung. Door de bergen met een tussenstop in een bijzonder prettig restaurant. Over dienstverlening gesproken... je komt aan. De eigenaar, kok, en 2 bedienden staan in de rij voor je te wachten. Een andere bediende slaat de gong. Kreeg er een beetje opgelaten gevoel bij, maar later merk je ook hier die passie weer. We hebben werkelijk verrukkelijk gegeten. Rendang, daging, sate, soep, rijst (die even verderop geplukt was)! En daarna een afscheid van de eigenaar die zijn personeel bedankt!!!! En ons nog een afscheidskadootje meegaf, en weer staan ze in de rij en wordt de gong geslagen. Een privé diner voor deze groep. We hebben er lang over nagepraat.

Van de stad Bandung niet veel gezien, helaas. Wat wel opviel was dat het er statiger en netter uit zag dan Jakarta (behalve als het regent, het is nog steeds regentijd, dan lopen de riolen over). Hier vond overigens wél een van de hoogtepunten van deze reis plaats. Een bezoek aan de muziekschool van Pak Udjo, gespecialiseerd in de Angklung. Een "schudbamboe" zou je kunnen zeggen. Deze wordt als één toon gespeeld (door meerderen tegelijk), of als een soort xylofoon. We werden overdonderd door het enthousiasme en de energie van de leerlingen, van 6 tot 18 jaar. En muzikaal!!! Fantastisch! Ooit Beethoven op 15 Angklungs gehoord...? Check hun site: http://www.angklung-udjo.co.id/

Over de treinreis van Bandung naar Yogya zal ik morgen meer vertellen. Nu even lekker relaxen in Jogjakarta Plaza Hotel.

• 28 Maart 2012 - 16:34

Lineke:

Hoi allemaal.

Ja, heb me laten vertellen dat dat treinreis Bandung-Yogya tot de mooiste treinreizen ter wereld wordt gerekend.
    Wij zijn ooit 's nachts van Yogya naar Bandung gegaan met de trein, dus het moois hebben we helaas gemist.
    Leuk he, die muziekschool van Pak Udjo; indertijd waren ze ook al zo enthousiast.
    Toen we pas in Bandung waren, verbaasden we ons over de hoge stoepen, maar dat heeft idd met de waterafvoer te maken als het regent.
    Leuk dat jullie zo genieten.
    Heel veel plezier nog en tot ziens!